Kesemua faktor yang menyumbang kepada masalah stres di
kalangan guru seharusnya diambil perhatian sepenuhnya oleh semua pihak
seterusnya di atasi dengan cara yang palin sesuai dan berkesan. Sebagai tunggak
pendidikan negara, guru sememangnya perlu bijak menangani segala isu pendidikan
agar dapat mengawal stres. Oleh itu, guru perlu bijak dalam mengendalikan
stres. Kegagalan guru untuk mengendalikan stres memberikan kesan negatif kepada
kesejahteraan fizikal, mental dan emosi guru sekaligus menjejaskan profesion
keguruan dan bidang pendidikan negara.
Stress dalam kalangan guru dapat dikendalikan dengan
strategi berikut:
1.Kenal pasti reaksi emosional.
1.Kenal pasti reaksi emosional.
Apabila keperluan
emosi dapat dikenal pasti maka seseorang guru boleh menangani stress dengan
cara yang lebih positif. Contoh situasi, seorang guru perempuan tidak
bersefahaman dengan pengetua di sekolahnya. Guru tersebut telah menangani
stress dengan cara yang negatif, iaitu menengking pengetua itu.
Setelah guru
tersebut mengetahui keperluan emosi dalam dirinya, guru tersebut sedar bahawa
tindakannya adalah kerana suatu masa dahulu ayahnya telah menggunakan
pendekatan yang sama oleh pengetua itu, iaitu lagak bapa yang menghukum
anaknya. Guru tersebut sedar bahawa dia inginkan pengetua itu menghargai
beliau. Guru tersebut telah berhadapan dengan pengetua dan memberitahu
perasaannya itu. Akhirnya, hubungan mereka berjaya dipulihkan.
2. Komitmen
sosial.
Apabila
berhadapan dengan stress, guru memerlukan sokongan daripada orang-orang di
sekelilingnya. Oleh itu, komitmen sosial amatlah penting.
3.Kehidupan
fizikal.
Stress
menjejaskan kesihatan dari segi imunisasi tubuh. Oleh itu, seseorang guru harus
tahu teknik yang berkesan untuk menangani stress terutamanya menjelang
waktu-waktu tekanan memuncak seperti musim peperiksaan pelajar dan pertukaran
pentadbiran di sekolah.
Pengetahuan
dalam senaman rutin dan pelan makanan seimbang boleh membantu guru menangani stress.
Seorang guru perlu memberi perhatian kepada penjagaan kesihatan dan kecergasan
diri. Perbanyakkan melakukan dan menyertai aktiviti yang menjurus kepada
senaman berbentuk fizikal seperti aerobik dan bermain badminton serta melakukan
secara beramai-ramai bagi menimbulkan suasana yang harmoni dan penuh
gelak-ketawa.
Selain dari
menjaga kecergasan diri, guru juga boleh bersosial dengan teman-teman rapat
dalam masa yang sama untuk bertukar-tukar pandangan dan pendapat tentang
sesuatu isu.
Semua guru
haruslah mengamalkan gaya hidup yang sihat dalam kehidupan seharian. Ini
termasuklah menjaga soal pemakanan dengan pengambilan makanan yang seimbang
serta banyak menghabiskan masa dengan keluarga dan mengelakkan gaya hidup yang
negatif seperti merokok, minum arak, berhibur di kelab malam dan sering tidur
lewat.
4.Intelek
Guru hendaklah
bergaul dengan golongan yang memiliki tahap intelek yang serupa dengan mereka
kerana aspek intelek boleh membantu guru menangani stress (Gold Yvonne dan A.
Roth Robert, 1993).
Dengan menjadi
guru tidak semestinya kita tidak perlu menambah ilmu pengetahuan terutamanya
dalam mengetehui cara mengatasi stres. Guru seharusnya terus memperbanyakkan maklumat
mengenai pengurusan tekanan dari pembacaan buku ataupun rencana akhbar mahupun
menonton rancangan-rancangan berkaitan di televisyen. Lebih banyak maklumat
yang diperolehi maka lebih mudahlah untuk seseorang guru mengurus
tekanannya.
Stress jika
dibiarkan, boleh mendatangkan kesan sampingan yang tidak baik. Justeru adalah
penting untuk mengubah diri individu untuk menangani stress dengan cara yang
terbaik. Kenal pasti punca yang menyebabkan masalah tersebut dan ubah. Dengan
mengetahui punca stress tersebut, individu bukan hanya meringankan masalah kini
malah menghindarkan berulangnya masalah serupa pada masa akan datang.
Contohnya, jika seseorang guru kecewa dengan perbalahan dengan pelajarnya, guru
tersebut mungkin menyedari bahawa punca kekecewaannya itu bukan disebabkan oleh
tingkah laku pelajar tetapi harapan yang tidak realistik guru berkenaan. Dengan
mengubah standard yang ingin dicapai, guru tersebut akan mendapati bahawa
tingkah laku pelajar tidak lagi mengganggunya.
0 comments:
Post a Comment